تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/09/29 - 03:26
کد خبر: 418069

گزارشی از دیپلماسی منطقه‌ای در دولت سیزدهم؛

منطقه‌گرایی و دیپلماسی ضدتحریمی/ استفاده از سیاست منطقه‌­گرایی در مذاکرات هسته‌­ای

منطقه‌گرایی و دیپلماسی ضدتحریمی/ استفاده از سیاست منطقه‌­گرایی در مذاکرات هسته‌­ای

مهم­ترین جنبۀ اهمیت این قرارداد، احیای رابطه با کشور ترکمنستان است. روابط دو کشور در سالیان اخیر با چالش­ هایی جدی روبرو بود. در دورۀ عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم، غفلت تاریخی از همسایگان و عملکرد فاجعه‌بار سیاست خارجی منطقه‌ای دولت، دامنگیر روابط تهران با عشق‌آباد نیز شد و شماری از چالش‌ها بر فرصت‌های موجود در مناسبات دو و چندجانبه غلبه یافت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از آغاز یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم «منطقه­ گرایی» و افزایش سطح تعاملات و «روابط با همسایگان» بود. به­طور مثال این موضع را می­توان در سخنان سید ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف خود به تاریخ چهاردهم مردادماه یافت که مورد استقبال مقامات خارجی نیز قرار گرفت. هر 2 سفر خارجی رئیس جمهور در 100 روز اول دولت نیز در همین راستا ارزیابی می­شود. اولین سفر وی در اواخر شهریورماه به دوشنبه پایتخت تاجیکستان انجام گرفت که عضویت دائم ایران در سازمان همکاری­های شانگهای را به­همراه داشت. عشق­آباد نیز دومین مقصد سفرهای خارجی رئیسی در قالب شرکت در نشست سران سازمان همکاری اقتصادی اکو بود.

مهم­ترین جنبۀ اهمیت این قرارداد، احیای رابطه با کشور ترکمنستان است. روابط دو کشور در سالیان اخیر با چالش­ هایی جدی روبرو بود. در دورۀ عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم، غفلت تاریخی از همسایگان و عملکرد فاجعه‌بار سیاست خارجی منطقه‌ای دولت، دامنگیر روابط تهران با عشق‌آباد نیز شد و شماری از چالش‌ها بر فرصت‌های موجود در مناسبات دو و چندجانبه غلبه یافت. مسئولین دولت گذشته خود را مدعی دانش دیپلماسی می‌دانستند و در رأس آن‌ها بیژن زنگنه، وزیر نفت سابق به جای سیاست ترمیم رابطه با این کشور همسایه، راه تعمیق اختلافات را در پیش گرفت.

در خصوص عضویت دائم ایران در پیمان شانگ های می­توان گفت عوامل مختلفی از جمله بهبود مناسبات ایران و تاجیکستان، امضای قرارداد همکاری ۲۵ سالۀ ایران و چین، فراهم شدن مقدمات قرارداد جدید همکاری­های ۲۰ سالۀ ایران و روسیه و تأکید دولت جدید ایران بر سیاست نگاه به شرق و اولویت روابط با کشورهای همسایه و آسیایی موجب شد وضعیت ناظر و بدون حق رأی ایران در سازمان همکاری شانگهای پس از ۱۶سال تغییر پیدا کند. با این اتفاق به احتمال فراوان در سال­های آتی زمینۀ مناسب جهت تقویت روابط با کشورهای عضو شانگهای از جمله چین، روسیه، هند و کشورهای آسیای مرکزی فراهم خواهد شد.

در سمت دیگر برخی از تحلیل­گران سازمان همکاری­ های اقتصادی (اکو) را سازمانی شکست‌خورده می­دانند که نتوانسته به اهداف خود دست یابد. با اینکه با مرور عملکرد سازمان مذکور این گزاره غلط به­ نظر نمی‌رسد؛ اما تحولات بین­المللی در دهۀ اخیر باعث گردیده تا ظرفیت­های جدیدی در ادامۀ راه اکو به ­وجود آید. مهم­ترین مسئله، ابتکار «یک کمربند یک راه» چین معروف به راه ابریشم جدید است. در این مسیر اکثر کشورهای عضو سازمان اکو حضور دارند. در کنار این، اصلی­ترین کشورهای اکو یعنی ایران، ترکیه و پاکستان نیز در رویکردهای جدید به منطقه­گرایی اهمیت بیشتری داده­اند. منطقه­ی آسیای مرکزی یک هدف مهم برای هر سه کشور است. بنابراین برخلاف سابقۀ سال­های گذشتۀ سازمان اکو، عموم برآوردها از آیندۀ این سازمان مثبت­ می­باشد.

یک قرارداد و چند نکته

مذاکراتِ دوماهه تجارت گاز ایران با ترکمنستان و آذربایجان، سرانجام به امضای قرارداد سوآپ (معاوضه) از خاک ایران منجر شد. در دیدار رؤسای جمهور ایران و آذربایجان در حاشیه اجلاس سران اکو، وزیران نفت دو کشور قرارداد سوآپ گاز از ترکمنستان به آذربایجان از طریق خاک ایران را امضا کردند. بر اساس این قرارداد، سالانه یک‌ونیم تا دو میلیارد (روزانه 5 تا 6 میلیون) متر مکعب گاز از طریق خاک ایران، از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان منتقل می‌شود. در باب اهمیت این قرارداد به چند مورد می­توان اشاره کرد:

1- مهم­ترین جنبۀ اهمیت این قرارداد، احیای رابطه با کشور ترکمنستان است. روابط دو کشور در سالیان اخیر با چالش­ هایی جدی روبرو بود. در دورۀ عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم، غفلت تاریخی از همسایگان و عملکرد فاجعه‌بار سیاست خارجی منطقه‌ای دولت، دامنگیر روابط تهران با عشق‌آباد نیز شد و شماری از چالش‌ها بر فرصت‌های موجود در مناسبات دو و چندجانبه غلبه یافت. مسئولین دولت گذشته خود را مدعی دانش دیپلماسی می‌دانستند و در رأس آن‌ها بیژن زنگنه، وزیر نفت سابق به جای سیاست ترمیم رابطه با این کشور همسایه، راه تعمیق اختلافات را در پیش گرفت. با این ‌حال در دولت سیزدهم به نظر می‌رسد نگاه به همسایگان و البته توسعه مناسبات با ترکمنستان مجدداً به‌ صورت راهبردی در دستور کار قرار گرفته است. اهمیت ترکمنستان برای ایران، یکی بازار مصرف این کشور برای کالاهای ایرانی­ و دیگری دروازۀ ورود کشورمان به منطقه آسیای مرکزی است. همچنین ترکمنستان در زمینۀ ترانزیت انرژی نیز اهمیت دارد و می­تواند منافع بسیاری برای ایران به ارمغان آورد.

مهم­ترین جنبۀ اهمیت این قرارداد، احیای رابطه با کشور ترکمنستان است. روابط دو کشور در سالیان اخیر با چالش­ هایی جدی روبرو بود. در دورۀ عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم، غفلت تاریخی از همسایگان و عملکرد فاجعه‌بار سیاست خارجی منطقه‌ای دولت، دامنگیر روابط تهران با عشق‌آباد نیز شد و شماری از چالش‌ها بر فرصت‌های موجود در مناسبات دو و چندجانبه غلبه یافت. مسئولین دولت گذشته خود را مدعی دانش دیپلماسی می‌دانستند و در رأس آن‌ها بیژن زنگنه، وزیر نفت سابق به جای سیاست ترمیم رابطه با این کشور همسایه، راه تعمیق اختلافات را در پیش گرفت.

 2- همچنین به طور کلی گسترش دیپلماسی گاز و انعقاد قراردادهای واردات، سوآپ و ترانزیت گاز می‌تواند تضمین‌کننده منافع سیاسی و اقتصادی کشور در بلندمدت باشد. این قرارداد می­تواند شروعی باشد تا ایران جغرافیای کم ­نظیر خود را در اختیار کریدورهای بین ­المللی بگذارد و از مزایای بی­شمار آن بهره­مند گردد. فشار آمریکا به کشورهای اطراف ایران باعث شده بود تا کریدورهایی شکل گیرد که در آن ایران دور زده می­ شود. خط لوله تاپی نمونه­ ای از این کریدورهاست که می­خواهد گاز ترکمنستان را با عبور از افغانستان به پاکستان و هند برساند. با وجود اینکه مسیر ایران برای این منظور بسیار مناسب­تر است. با این­حال در نهایت، مزیت جغرافیایی ایران بر تمام فشارها غلبه خواهد کرد و قرارداد سوآپ اخیر نشانه ­ای از این موضوع می­ باشد. طی سال‌های اخیر هم قراردادهای کوتاه‌مدتی به منظور سوآپ گاز ترکمنستان و آذربایجان بسته شد؛ ولی برتری این قرارداد نسبت به گذشته اولاً بلندمدت بودن آن و ثانیاً بسته شدن آن در عالی‌ترین سطح میان کشورها است و جایگاه ایران در مسیر ترانزیت انرژی را ارتقا خواهد داد.

3- مزیت دیگر این قرارداد، رفع مشکل کسری گاز و افت فشار در استان‌های شمالی ایران از طریق حق انتقال است که در سال‌های گذشته موجب قطعی گاز زودهنگام صنایع و ایجاد مشکل در مصارف خانگی شده است. این قرارداد به تأمین سوخت زمستانی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و سمنان کمک می‌کند. در همین رابطه مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: «این قرارداد علاوه بر اهمیت اقتصادی، بر پایداری شبکۀ گازی در شمال و شمال شرق ایران کمک می‌کند.» به بیان دیگر ایران بدون پرداخت هزینه، بخش قابل توجهی از نیاز گازی 5 استان خود را فراهم می­آورد.

محمدحسین معصوم‌زاده

استفاده از سیاست منطقه‌­گرایی در مذاکرات هسته‌­ای

پر واضح است با افزایش سطح تعاملات ایران با محیط همسایگی خود، ضمن افزایش درآمدهای ارزی کشور، جایگاه ایران در محیط بین­ الملل نیز ارتقا می­یابد. این اتفاق باعث کم­رنگ شدن فشار تحریم ­های آمریکا خواهد شد. بنابراین دست مذاکره­کنندگان ایرانی برای کسب امتیازات بیشتر، بازتر می­شود. عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای، بهبود روابط ایران با دو کشور تاجیکستان و ترکمنستان، انعقاد قرارداد سوآپ گازی بین 3کشور و نمونه­های این‌چنینی بر این گزاره تأکید می‌کند که بهبود روابط با دیگر کشورها لزوماً در گرو رفع تحریم­ها نیست و می­توان با پررنگ کردن دیپلماسی – به‌خصوص دیپلماسی اقتصادی - به بهبود روابط کمک کرد و جایگاه از دست رفتۀ ایران در روابط منطقه­ای را دوباره برگرداند.

گزارش از محمدحسین معصوم‌زاده - کارشناسی ارشد مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
Ali
1400/09/29 - 18:40

.صادرات .هفت میلیون بشکه نفت در روز . این یک لحظه بزرگ اقتصادی است . و باید وارد بازار چین در مقادیر زیادی
وزارت اقتصاد نباید بخوابد
تورهای مسافرتی آفری
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
بن کتاب دانشجویان و طلاب چقدر است؟
افتتاح اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه خلیج فارس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top